Есе директора школи

 



Виживає не сильніший і не розумніший,
а той, хто найкраще реагує на зміни, що відбуваються.
                                                       Гордон Драйден


Минуло вже двадцять один рік з тих пір, як я вперше переступив поріг школи в якості вчителя і тринадцять - в якості керівника... Багато це чи мало?.. Педагогічний  досвід  багатий  і як  педагог я цілком відбувся, а от як керівник З чого почалася моя Школа? З турбот і негараздів, дзвінків з уроків і дзвінків з адміністрації, з підприємств, батьків та учнів, походів і поїздок, перевірок і комісій, батьківських зборів і педрад, проб і помилок, роздумів ...
          Шкільна освіта - справа колективна, і успішна діяльність багато в чому залежить від того, хто цим колективом керує. Сучасний директор школи, хто він? Учитель чи, менеджер чи, чиновник ... ще довго можна продовжувати ряд статусних позицій і, насправді, сьогодні важко зрозуміти, хто ж він є, бо серед калейдоскопу картинок, що змінюють один одного навіть протягом одного робочого дня можна відчути себе і окриленим, і спустошеним, і творчим. Це вносить особливий колорит у відчуття дійсності і робить роботу на посаді незвичайно важкою, але дуже цікавою.
Безумовно, сучасні умови висувають особливі вимоги до директора школи. Освіта стає глобальним інститутом, де поєднується величезна кількість інтересів, програм, технологій. І для того, щоб справлятися з усім цим, недостатньо бути просто вчителем . І керівник, яким би талановитим не був, теж один не зможе виховати і навчати людину, що відповідає всім вимогам сучасного суспільства. Потрібна єдина команда, яка вміє виховати і потрібні бажаючі виховуватися. Виховувати повинна школа. Але це вже пройдений етап. Сім'я, школа, громадськість - від їх злагодженої роботи залежить, яким буде кінцевий результат.
Нікого не цікавить, легка наша робота чи  важка. І якщо ми хочете вижити в постійно зростаючих вимогах з боку суспільства, то нам необхідно шукати нові управлінські технології .
Від рівня управління залежить ефективність навчально-виховного процесу в школі, в також задоволеність потреб у батьків і суспільства, які є замовниками. В умовах радикальних економічних реформ і розвитку ринкових відносин, професіоналізм управлінця стає вирішальним фактором у роботі директора школи, а це можливо тільки при постійному підвищенні кваліфікації:
- у 2008 році підвищив кваліфікацію на базі Університет менеджменту освіти за категорією директорів шкіл з проблем впровадження ІКТ та виконав роботу на тему «Управлінська діяльність менеджерів освіти»;
- у 2012 році підвищив кваліфікацію на базі Національної академії педагогічних наук України ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» з проблем управлінської та фінансово-господарської діяльності та розробив модель планування роботи загальноосвітнього навчального закладу.
           У всі часи і в усі епохи цінувалися найважливіше хліб і школа. Микола Костянтинович Реріх писав: «Жоден завойовник не може змінити сутність мас, жоден державний діяч не може підняти світові справи вище ідеї і здібностей покоління дорослих, з якими він має справу. Але вчитель може здійснити більше, ніж завойовник і державні глави. Вони, вчителі, можуть створити нове уяву і звільнити приховані сили людства ».
             Учні запитали мудреця: « Як виглядає едельвейс?» Мудрець відповів: «Я не знаю, як виглядає ця квітка, бо я його не бачив. Але якщо ви десь побачите його, ви обов'язково впізнаєте.». У кожного з наших дітей в зародку є свій едельвейс. Хіба буде навіть самий просунутий менеджер спантеличувати себе пошуком цих дорогоцінних крупинок ? А ось Учитель вчителів, лідер в освіті буде обов'язково .
             У фільмі Ф.Абуладзе «Покаяння» є питання: « Навіщо потрібна ця дорога, якщо вона не веде до храму? »
          Навіщо потрібна школа, якщо вона не перетворює людину ? Сходження буде успішним, якщо, взявшись за руки, вгору підуть вчителі, учні, батьки, а поруч з ними і завжди трохи попереду - директор, не просто менеджер, а насамперед, лідер в освіті. 
Теорія управління школою запозичила провідні ідеї промислового менеджменту, який перебував під впливом ідей Фредеріка Тейлора та його принципів наукового управління, це було в минулому, але сьогодні головною концепцією в менеджменті є теорія (розвиток людських ресурсів). У рамках концепції «розвитку людських ресурсів» передбачається, що найважливішим завданням керівника школи є допомога колегам, що працюють в ній (її «людських ресурсів » ), стати максимально вмілими та ефективними. Школа в цьому випадку поліпшить свою роботу, тому що її найважливіші складові - її працівники - більш ефективні.
Головне моє кредо - школа створена для учня, а не учень для школи. Що характеризує школу сьогодні? Якою їй бути завтра? Цими питаннями зараз спантеличений кожен керівник, який прагне на основі оцінки досягнутого спрогнозувати розвиток своєї школи і вибудувати концепцію управління цим розвитком .
Місія та стратегія - ці два невіддільних один від одного компонента професійної діяльності керівника. Якщо місія - це бачення майбутнього, то стратегія - це свого роду «план», за допомогою якого вона досягається . Це все буде реалізовано, коли є команда однодумців.
Сучасний керівник школи прагне врахувати тенденції соціальних перетворень у суспільстві, запити батьків, інтереси учнів і професійні можливості вчителів, здійснює вибір шляхів оновлення педагогічного процесу та ефективного управління ним, однак, є стратегічний орієнтир -якість освіти, без урахування якого школа не може розвиватися.
Працюючи 9 років на посаді директора школи, мені багато чому довелося вчитися і зараз, будучи керівником, стикаюся з труднощами і стресами моєї роботи - учні, працівники школи, батьки, суспільство перебувають у складних взаєминах. І я як директор, керівник школи, повинен нести відповідальність у врегулюванні цих відносин.
Найбільшою проблемою для мене була проблема недовіри між колегами. Відомо, що керівник, який не вміє керувати навчально-виховним процесом у школі на основі довіри між колегами перетворюється з часом в людину-одинака, нездатну осягнути неосяжне, а тому, формально виконуючи свої повноваження, гальмуючи тим самим рух шкільного колективу до успіху. Головною метою для себе я визначив створити такі умови, щоб мої стосунки з колегами будувалися на довірі і повазі. Розуміючи, що « влада - це тягар », як казав Іван Калита, я вірив, що вона давала мені можливість створити власний освітній простір в рамках школи і реалізувати свої власні уявлення про виховання і навчання як унікальні творчі процеси, що забезпечують умови для самореалізації, самоосвіти, самовиховання учня і вчителя.
            Для цього слід було чітко визначити свої світоглядні позиції і починати діяти, будувати свій власний шкільний світ, так як я розумів, що школа - це відрізок життя для учнів, який повинен бути пройдений плідно, цікаво, гідно. А для вчителів школа повинна стати не просто роботою, але і можливістю самореалізації, приносить задоволення, бо тоді в роботі є сенс, коли ти можеш пишатися своїми досягненнями, а не просто заробляти гроші. Самим головним принципом своєї роботи я визначив свободу вибору як для вчителів, так і для учнів. Пам'ятаючи про основні правила гуманістичної психології та педагогіки, я дозволив кожному в своєму невеличкому колективі стати самим собою. Так було легше визначити своїх однодумців і тих, хто їми повинен був стати .
            Свобода вибору давала моїм колегам можливість розвиватися в самостійно обраному ними руслі, самовдосконалюватися, вивчати нові освітні технології, ділитися своїм досвідом, своїми педагогічними знахідками. Я далекий від думки ідеалізувати свій колектив: не всі хотіли робити те, що слід було робити вчителю обов'язково: вчитися, розвиватися, рости. Але для мене було важливо витримати свій стиль - безоцінне позитивне прийняття іншої людини. Я не міг і не хотів нав'язувати колегам своє світосприйняття, так як без їх внутрішньої потреби розвиватися немає справжнього вчителя, а є просто « ремісник ». Я хотів дати їм зрозуміти, що вони можуть бути іншими: більш цікавими, успішними, що вони всі дуже талановиті. Ми росли разом - я і мої вчителі. Підсумком моїх переконань, що свобода вибору є критерій прогрессу стало тещо у деяких творчих вчителів з'явилося адекватне бажання вийти за межі школи і продемонструвати себе на районному та обласному рівнях. Я разом зі своїми колегами створили модель виховної системи школи, модель методичної роботи, модель учнівського самоврядування і нарешті, модель школи.
За період 2008-2013 років школа досягла значних результатів:
·        2008-2009 н.р. – І місце в районному  та ІІ в обласному  конкурсі малюнка «Безпека миру в Україні»;
·        2008-2009 н.р - придбано комп’ютерний клас за програмою забезпечення комп’ютеризації сільських шкіл;
·        2009-2010 н.р. – І місце в районному та V місце в обласному конкурсі «Молодь обирає здоровий спосіб життя»;
·        2009-2010 н.р. – школа була активним учасником районних  туристичних змагань та отримали туристичне обладнання;
·        2010-2011 н.р. – І місце в районному конкурсі «Учитель року» в номінації «Трудове навчання» та стали лауреатами обласного конкурсу;
·        2010-2011 н.р. -  два І місця в районному та ІІІ місце  в обласному конкурсі «Знай, люби свій рідний край»;
·        2010-2011 н.р-  школа була визнана кращою в організації учнівського самоврядування;
·        2011-2012 н.р. – І місце в районному конкурсі «Кращий працівник психологічної служби»; І місце в районному та ІІІ місце в обласному конкурсі «Космічні фантазії»;
·        2012-2013 н.р. -  І місце в районному конкурсі «Великодній кошик»;
·        2012-2013 н.р. – школа зайняла VII місце по рейтингу олімпіад з базових дисциплін. Більшість  наших випускників (75% )  навчаються на державній формі навчання.
          В школі приділяється велика увага здоровому способу життя та розвитку спорту. Учні постійно беруть участь у спортивних змаганнях і  були переможцями з легкої атлетики та футболу та захищали честь школи та району на обласних змаганнях.
          Колектив вірить у свої сили: підвищується якість навчання, рівень самоосвіти. Про це свідчать  щорічні  перемоги в районному конкурсі «Ярмарка педагогічної творчості» та отримання обласних сертифікатів на право друкування у фахових журналах.
           У школі проходять районні семінари для керівників, вчителів, заступників директорів. Стало цікавіше працювати, коли  реконструйовано будівлю школи:
- 2008 р. – перекрито дах школи;
- 2010 р. – перекрито дах спортивного залу та обшито стіни дерев’яною вагонкою, проведено заміну підлоги по коридорах школи та спортзалу;
- 2011 р. за сприянням батьків було обкладено по класних кімнатах плиткою грубки;
- 2012 р. за рахунок спонсорської допомоги  та коштів держбюджету освіти було замінено всі двері школи;
- 2013 р. проведено заміну електропроводки по всій школі та встановлено лампи денного світла, повністю обшито вагонкою коридор №1.
         За рахунок спонсорських коштів було придбано меблі для шкільних кабінетів.
          А  самою головною метою для повноцінного  функціонування закладу -  є забезпечення матеріально - технічної бази. На сьогоднішній день вже виготовлено проектно - кошторисну документацію на будівництво сучасного комплексу «їдальня - спортивний зал - виробнича майстерня», який дасть змогу підвищити якість освітніх послуг та сприяти   успішному  навчально -виховного процесу.
В основі всіх наших успіхів лежить злагоджена творча робота педагогів, батьків та учнів .
         У нас в школі в кожному класі є батьківський комітет, по школі - рада школи, дитячі організації. Разом з ними плануємо й здійснюємо мету навчання і виховання, вирішуємо проблеми. Регулярні самозвіти директора школи перед педколективом та батьками. Всі повинні знати, куди пішли ті чи інші засоби . Повна прозорість діяльності керівника, тільки тоді тобі повірять і тільки тоді можна успішно здійснити керівництво.
           Колектив учителів стабільний, відсіву учнів немає, перебувають на обліку в міліції немає, моральний клімат у школі доброзичливий .
         На протязі останніх років школа активно співпрацює з благодійними фондами. На даний час я є головою громадської організації «Поліський край», основною метою якої є сприяння вирішення актуальних  питань відродження та розвитку сіл для задоволення та захисту своїх законних соціальних, економічних, творчих, вікових, національно-культурних, спортивних та інших спільних інтересів громади.
        Щоб заслужити авторитет і повагу , кожен керівник повинен вибудувати для себе піраміду цінностей . Моя піраміда це :
·        на першому місці - душевне , моральне і фізичне здоров'я , оскільки тільки вони роблять життя по-справжньому насиченою , впевненою , цікавою і значною;
·        на друге місце я особисто поставив здатність і бажання жити в радості , щасті і добрі. Оскільки це робить життя потрібним, але це не приходить саме, цьому треба вчитися, бо без власних досягнень, успіхів, впевненості, без готовності допомагати іншим, без тих багатств матеріальних і багатств душі тобі не буде з чим іти до інших і, взагалі, чи ти будеш корисний їм.;
·        на третє місце виходить готовність і вміння спілкуватися, взаємодіяти, вибудовувати відносини з природою, суспільством і кожною людиною окремо;
·        на четверте місце можна висунути конкурентноздатність як в професійному плані , так і в рамках взаємин з людьми в колективі і в суспільстві.
        Директор сільської школи . Твоє життя, як на долоні, кожен твій крок і рух на увазі . Тебе, твою сім'ю, дітей все знають. І ти всіх пам'ятаєш і знаєш . Перед тобою твій випускник. Ким він став, який він працівник, батько? Що школа не доробила, недогледіла - потім з цим тобі жити . Його діти прийдуть до тебе в школу. Виховуючи учнів, ти виховуєш все село, від тебе залежить його майбутнє. Директор в селі не тільки керівник : він і завгосп, і агроном, і лісник, і артист, і тваринник, і будівельник, і водопровідник і т.д.
             Школа завжди повинна крокувати в ногу з часом, бути  конкурентоспроможною, чи не задовольнятися досягнутим. А це значить потрібно в майбутнє визначити свої цілі, поставити перед собою завдання, працювати спільно і багато, щоб допомогти дитині пізнати світ і людину. У наш неординарне час (часто і вже давно говорять перехідний ) усі хочуть швидко, миттєво отримати чуже відразу, виграти , вважаючи , що це і є успіх. Наша мета - виховати таку людину, для якого вище щастя і задоволення полягають в тому, щоб створити, заробити, відкрити, створити!
        Навчитися бачити в інших гідності, особливість, робити маленькі відкриття і, захоплюватися чудовими проявами людської поведінки, бути сучасним, що не командувати , не принижувати , не висувати тільки власне я повинен кожен керівник, особливо директор школи, інакше немає йому місця там, де формується майбутній член суспільства.
Функції шкільного управлінця різноманітні, як сама шкільне життя. Багатостраждальний і незамінний директор стає універсальним фахівцем. Він розбирається в тонкощах ремонтних робіт, виявляє чудеса дипломатії в переговорах з начальством, знаходить все нові можливості для розвитку матеріально-технічної бази ... На нього зверху весь час сиплються папери, папери, папери ... Але є в його роботі щось більше: жива робота з дітьми . І кожен директор школи знає: все живе тріпоче, випромінює, відчуває. Є дивовижна притча про мулярів, які працювали поруч. Один , відповідаючи на запитання, що він робить, говорив, що везе тачку з камінням, інший - що будує Золотий палац. Я схиляюся перед колегами, які все життя будують свої Золоті  палаци.

План впровадження мультимедійних технологій у початковій школі




Немає коментарів:

Дописати коментар